Ejdrob - Oleje, Smary i Kosmetyki samochodowe - Gdańsk | Oznaczenia olejów silnikowych
  • 1 Hurtownia Olejów
    Nasza Firma powstała w roku 1992 - od tego czasu zajmujemy się hurtową oraz detaliczną sprzedażą olejów, płynów oraz kosmetyków samochodowych.
  • 2

Oznaczenia olejów silnikowych

Wybór odpowiedniego oleju silnikowego wielu zmotoryzowanym spędza sen z powiek. Nic w tym dziwnego – już same oznaczenie olejów silnikowych dla osób, które nie posiadają choćby podstawowej wiedzy na temat oleju silnikowego stanowią prawdziwą zagadkę. Poniżej prezentujemy charakterystykę olejów silnikowych oznaczanych symbolami 5W-40, 10W-40 i 15W-40.

Wymienione wyżej oznaczenia, którymi znakowane są popularne i mniej popularne oleje silnikowe oznaczają lepkość danego typu oleju. Co oznacza lepkość płynu? Oznacza nic innego jak płynność oleju podczas osiągania konkretnych temperatur. Czyli oznaczenia te informują nas w jaki sposób zachowuje się płyn w zależności od temperatury otoczenia. Lepkość płynu największe znaczenie ma w odniesieniu do temperatur minusowych. W związku z tym zwykle zainteresowanie oznaczeniami olejów silnikowych rośnie z nastaniem sezonu zimowego.

Cyfrowo-literowe oznaczenia 5W-40, 10W-40 i 15W-40 w gruncie rzeczy nie są niczym skomplikowanym. Konieczne jest jednak poznanie poszczególnych części składowych oznaczenia. Litera "W", która znajduje się w oznaczeniach olejów silnikowych 5W-40, 10W-40 i 15W-40 informuje klientów o tym, iż olej jest przeznaczony na sezon zimowy – W – Winter (zima). W przypadku sezonu zimowego najważniejsza jest jednak liczba, która stoi przed literą W. Liczba ta w zestawieniu z oznaczeniem "W" oznacza nic innego jak lepkość zimową, czyli temperaturę, w której olej zachowuje swoją płynność. Zasada polega na tym, iż im niższa jest liczba stojąca przez "W", tym lepiej olej jest w stanie znieść niskie temperatury – nie krzepnie, zbytnio nie gęstnieje, a tym samym pozwala na swobodny rozruch silnika (często nawet w skrajnie niskich temperaturach). W przypadku oznaczeń 5W-40, 10W-40 i 15W-40 najlepiej w niskich temperaturach sprawdzi się więc olej z symbolem 5W-40. Co oznacza druga część oznaczenia – w tym wypadku 40?

Druga część oznaczenia dotyczy tzw. klasy lepkości wysokotemperaturowej. Co to oznacza? Znamy cztery klasy tej lepkości – 30, 40, 50 i 60. Im wyższa liczba wskaźnika lepkości, tym większa jest temperatura, w której płyn staje się wysoko rozwodniony, a tym samym nie chroni już silnika w odpowiedni sposób. W związku z powyższym płyny 5W-40, 10W-40 i 15W-40 mogą sprawdzić się podczas silnych mrozów nieco gorzej niż te oznaczone symbolami „-50” i „60”. Szacuje się, że oleje 5W są w stanie zachować swoją płynność w temperaturze do -30ºC. Z kolei 15W sprawdzi się raczej w temperaturach, które nie przekraczają -20ºC. Podsumowując – zimą zdecydowanie lepiej niż 15W-40 sprawdzi się olej oznaczony symbolem 10W-40. Z kolei 5W-40 lepiej sprawdzi się w niskich temperaturach niż 10W-40.

Opisując oznaczenia olejów silnikowych nie można nie wspomnieć o ściśle związanym z lepkością typem oleju. Wyróżniamy oleje mineralne, półsyntetyczne oraz syntetyczne. 15W-40 to najczęściej oleje mineralne. Półsyntetyki to z reguły oleje oznaczone symbolem 10W-40. Z kolei 5W-40 to przeważnie oleje syntetyczne i to one właśnie najlepiej sprawdzą się podczas wyjątkowo niskich temperatur zimowych, które w niektórych regionach Polski sięgają -30ºC. Olej 5W-40 zachowuje swoją płynność w skrajnie niskiej temperaturze, dzięki czemu płyn jest w stanie odpowiednio szybko dotrzeć do poszczególnych, smarowanych części silnika.

Ejdrob 2017